A kiállításról


AKALI kortárs művészeti kiállítás - Magyar Nemzeti Galéria


A Magyar Nemzeti Galéria állandó kiállításai a történeti összefüggések rendszerét követve kapcsolódnak egymáshoz. Ehhez a rendezési elvhez igazodik a Jelenkori Gyűjtemény állandó kiállítása is, amely a 20. századi művészet 1945 után párhuzamokkal, utalásokkal fellazított, de mégis követhető kronológiára, eseménytörténetre fűzi fel a művek és terek egymásutánját. Az AKALI című kiállítás a Magyar Nemzeti Galéria állandó kiállításaihoz képest eltérő szempontokra épül.  Az itt meghúzott időhatár szűkebb - az 1960-as évek második felétől napjainkig terjed -, a válogatás szubjektívebb. A változás helyett a változatosságra koncentrál a témák, "kulcsfogalmak" mentén szervezett, egymáshoz nem szorosan kapcsolódó mű(tárgy)csoportokon belül. A rendezés ennek megfelelően az időrendet figyelmen kívül hagyva próbál új kontextust teremteni az alkotásoknak, illetve másfajta hangsúlyokkal, a korábbitól eltérő közegben vonultatja fel a már az előző kiállításon is megismert művészek munkáit.

Az AKALI című kiállításon bemutatott több mint 100 műalkotás a következő egységek szerint épül fel:


A kiállítás a mítosz és az emlékezés, a - személyes és történeti - múlthoz való viszony "dokumentumaival" indul, amelyeknek részei a művészettörténeti hagyományra utaló hommage-ok, parafrázisok is.

A következő egység (a "tabáni oldal") az ember és - az általa is formált - természeti környezet kapcsolatának "színeváltozásait" rögzíti groteszkbe, abszurdba hajló tájképeken és részleteken, realista tájlenyomatokon, érzéki tájstruktúrákon, a belső kivetüléseit is magukon viselő tájemlékeken keresztül. A tájba is besimuló "tereptárgyak", architektúrák, építészeti formák vezetnek át a kapcsolódó teremrész geometrikus struktúráinak racionálisabb közegébe.

A déli oldalon tágabban értelmezett jelek, jelsorozatok, konstrukciók, "organikusabb" struktúrák tagolják a teret.

A dunai szárnyban a testi és lelki tapasztalatok egymással összefüggő stációi érzelmek, vágyak, ösztönök "állapotleírásain" keresztül vezetnek el a pusztulás, a gyász, az elmúlás, a szenvedés és a remény határ-és léthelyzeteinek elvontabb, metafizikusabb világába. 


A kiállításról és a kiállított művekről itt is olvashattok:



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése